Monday 26 January 2015

MASALAH PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

MASALAH ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pengenalan

  Pengajaran dan pembelajaran merupakan dua proses yang saling berkaitan sejak formalisasi pendidikan,terutamanya apabila kita melihat pembelajaran sebagai hasil pengajaran yang dikendalikam oleh pengajar.Proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dikelas merupakan suatu proses yang penting dalam memperkembangkan ilmu dan pengalaman pelajar untuk menerokai dan memahami maklumat baru yang bakal disampaikan oleh guru mereka tidak kiralah dalam subjek ape pun.
  Sememangnya sudah sekian lama para pendidik berada dalam keadaan selesa menggunakan kaedah lama ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.Kaedah lama ini bolehlah ditafsirkan sebagai kaedah yang mana guru dan pelajar saling bergantung antara satu sama lain.Kaedah ini juga menyaksikan penggunaan bahan bantu mengajar yang agak terhad seperti penggunaan kapur tulis,papan hijau,buku,teks dan sebagainya.Namun dekad terakhir abad ke-20 telah menyaksikan perubahan yang pesat serta diluar jangkaan walaupun perkembangan ICT dalam pendidikan telah bermula sejak akhir 1980an.Walaupun begitu,jika diperhatikan masih begitu sedikit bilangan guru yang mahu menggunakan bahan-bahan teknologi dalam proses pengajaran mereka khususnya dalam subjek Pendidikan Islam.

Definisi ICT

  ICT merupakan kepada ringkasan kepada information communication technology.jika diterjemahkan kepada bahasa melayu,ICT diertikan sebagai teknologi komunikasi dan maklumat.

Definisi Teknologi

  Teknologi berasal daripada perkataan latin 'texere' yang bermaksud membentuk atau menubuhkan.Sesuatu teknologi biasanya mempunyai aspek perkakasan(bahan atau objek fizikal)dan aspek perisian (asas infomasi untuk perkakasan tersebut).Biasanya kita menganggap teknologi merujuk kepada perkakasan.

Definisi Komunikasi

  Komunikasi boleh didefinisikan sebagai alat yang menggerakkan manusia.Oleh itu komunikasi berkait rapat dengan komuniti.Tanpa berkomunikasi,mungkin tidak wujud komuniti seperti mana tanpa komuniti,tidak akan wujud komunikasi.Ali sosiologi,Charsles Cooley menyebut komunikasi sebagai mekanisme yang melaluinya perhubungan manusia wujud dan berkembang .semua simbol minda berserta cara penyampaiannya menerusi ruang dan lambat laun mengekalkannya.(Schramm&Porter,1992).

Definisi Maklumat

  Maklumat telah membezakan komunikasi daripada aktiviti lain seperti berenang dan melontar batu.Semua fungsi komunikasi telah dinyatakan yang bertujuan untuk mengajar,berkongsi atau memproses maklumat.Maklumat bukan sekadar fakta atau kebenaran.berita atau arahan,tetepi ia merupakan suatu idea yang mampu mempengaruhi pemikiran manusia.
  Maklumant atau infomasi juga boleh didefinisikan sebagai corak tenaga utama yang mempengaruhi kemungkinan-kemungkinan yang ada untuk membolehkan individu membuat keputusan mereka sendiri,ia boleh dinyatakan dalam bentuk bahan(seperti dakwat pada kertas)ayau dalam bentuk tenaga(seperti nadi elektrik).Maklumat juga boleh gigantikan dengan sumber-sumber lain seperti wang atau tenaga.Oleh itu maklumat merupakan satu abtrak,sukar diungkap dengan kata-kata.Maklumat yang dicari oleh individu daripada kebanyakkan aktiviti komunikasi ialah apa-apa sahaja kandungan yang dapat membantu mereka membentuk atau mengatur sebahagian daripada aspek-aspek persekitaran yang bersesuaian.Mereka akan mencari maklumat sebanyak mungkin dengan tujuan untuk memudahkan mereka untuk membuat keputusan dalam hidup.
  Secara konseptual,ICT dapat diistilahkan sebagai pengintegrasian teknologi komputer dan teknologi komunikasi yang digunakan untuk menyebarkam maklumat.Perkara yang termasuk dalam kategori ICT ialah komputer,telefon,satelit,modem dan perkakasan serta perisian.

Tujuan Kajian

  Kajian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang menghalang guru dalam mengaplikasikan penggunaan ICT ketika proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).

FAKTOR-FAKTOR YANG MENGHALANG PENGGUNAAN ICT DALAM KALANGAN GURU-GURU.

Faktor Kekurangan Masa
   Kekangan terhadap masa menjadi salah satu faktor yang menghalang penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pengajaran.Hal ini kerana kadang-kadang seorang guru memerlukan masa yang khusus di luar sekolah bagi membuat persediaan terhadap alat yang melibatkan ICT yang kadang kala sedikit rumit.

Faktor Kekurangan Bahan Sumber
  Apa yang dimaksudkan dengan bahan sumber ialah kekurangan alat atau kelengkapan terhadap alatan ICT.Justeru itu ianya akan menimbulkan masalah kepada guru ketika menggunakan peralatan ICT kerana peralatan tidak cukup atau tidak lengkap.Ini sekali gus menyebabkan guru akan hilang minat terhadap pengaplikasian ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Faktor Kekurangan Panduan
  Kekurangan panduan terhadap alatan canggih atau berteknologi tinggi ini juga menjadi bebanan atau masalah kepada guru-guru yang kurang berkemahiran dalam penggunaan ICT.

Faktor Kurikulum Yang Samar 
  Kurikulum pada masa kini tidak mengaplikasikan secara keseluruhan subjek atau mata pelajaran diajar menggunakan kaedah ICT.Jadi ini bakal menimbulkan halangan kepada guru-guru yang ingin menggunakan pendekatan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran kerana bimbang dan khuatir ianya lari atau bercanggah dengan kurikulum.

Faktor Kurang Sokongan Daripada Pihak Atasan
  Sikap sesetengah pihak atasan yangmengambil sikap lepas tangan dan kurang memberi sokongan terhadap para guru dalam penggunaan ICT juga mematikan semangat guru.Hal ini kerana guru-guru dibawah jagaan amat memerlukan sokongan sekiranya berlaku sebarang permasalahan yang berkaitan.Seharusnya sokongan yang kuat harus diberikan untuk menaikkan semangat guru namun apa yang berlaku guru dipandang lekeh dan tidak memberi sebarang kerjasama kepada guru untuk meningkatkan pengaplikasian ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran.

Faktor Kekurangan Latihan Dan Bantuan Teknikal
  Dalam penggunaan ICT bukan semua di dalam penggunaan berjalan dengan senang dan lancar tanpa ada masalah yang berkaitan dengan aplikasi ICT,disebabkan itu latihan dan bantuan teknikal tidak mendapat kedudukan yang tinggi bagi mengurangkan segala masalah dalam ICT.Ini menyebabkan guru-guru melepaskan sahaja masalah yang dihadapi jika berlaku kerosakkan kepada sistem komputer.Masalah yang berlaku dalam sistem komputer tersebut menyebabkan guru tidak mengambil endah akan masalah yang dihadapi.
  Guru Pendidikan Islam di sekolah terpinggir dalam menerima latihan ICT sama ada latihan ICT anjuran Pejabat Pelajaran Daerah.Jabatan Pelajaran Negeri mahupun anjuran di peringkat Kementerian Pelajaran.Guru dari jabatan matematik dan sains ,jabatan bahasa,jabatan teknik vokasional dilihat mempunyai peluang yang lebih untuk dihantar berkursus ICT.Tanggapan guru Pendidikan Islam susah menerima perubahan,lambat memahami pengajaran ICT perlu diperbetulkan.Agihan latihan yang tidak menyeluruh menyebabkan guru Pendidikan Islam tidak dapat mengaplikasikan pelajaran mereka dengan pengajaran berasaskan ICT.

Faktor Guru Kurang Pengetahuan Dan Kemahiran Bersabit Komputer
  Guru-guru yang menggunakan pengaplikasian ICT ini bukanlah semua mempunyai kamahiran berkaitan dengan komputer,malah mereka bukanya mengambil subjek yang khusus mengenai kemahiran komputer sebagai subjek sampingan,mereka hanya menumpukan subjek khusus sahaja.Ini menyebabkan guru-guru Pendidikan Islam hanyan berpengetahuan berkemahiran komputer mengenai kemahiran asa komputer sahaja.Pengetahuan yang berkaitan dengan komputer para guru ini amat tipis sekali,berkemungkinan mereka berasa tidak yakin didalam mengaplikasikan penggunaan ICT di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Faktor Kegagalan Menempatkan Bilangan Komputer Yang Mencukupi
  Walaupun bilangan komputer mencukupi disediakan kepada pihak sekolah,akan tetapi masalah penempatan komputer menghadapi masalah kepada sekolah yang mempunyai keluasan yang agak terhad,biasanya sekolah yang tidak menyediakan ruang atau bilik komputer yang khusus untuk kegunaan para pelajar.Biasanya fenomena ini berlaku kepada sekolah agama kerajaan yang tidak mempunyai dana yang cukup untuk menyediakan ruangan komputer,lebih-lebih lagi untuk menyediakan ruang yang khusus untuk ruangan komputer.Jadi perkara ini merumitkan kepada guru yang ingin menggunakan kemudahan komputer sebagai proses pengajaran yang lebih menarik dan percubaan di dalam pengaplikasian ICT di dalam pengajaran.

Faktor Kurang Inisiatif Untuk Memantapakan Pengetahuan Dan Kemahiran Guru Dalam Menintegrasikan ICT Dalam Bilik Darjah
  Kebiasaan guru yang menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran ini menggunakan sumber primer seperti bahan bercetak,buku teks dan lain-lain untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran kepada para pelajar.Disebabkan oleh penggunaan ICT ini mengambil masa yang lama dalam proses memasukkam maklumat semasa ingin memulakan sesi pengajaran.Kadangkala berlaku permasalahan terhadap perisian komputer,jadi para guru mengambil inisiatif untuk melakukan proses pengajaran bersumberkan sumber primer sahaja yang mana proses pengajaran hanya berlaku di dalam kelas sahaja.

Faktor Kekurangan Peralatan Komputer Dan Peranti Komputer
  Kekurangan peralatan komputer menyebabkan sukar untuk menyelesaikan masalah jika berlaku permasahan terhadap komputer,begitu juga dengan perisian dan bahan-bahan pengajaran yang disediakan oleh pihak Kementerian khususnya Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral(JPAIM)dan Bahagian Teknologi Pendidikan(BTP).Guru-guru Pendidikan Islam tidak menyedari bahawa wujudnya CD perisian dan sekolah juga tidak menerima bahan -bahan tersebut dan jika perisian tersebut diterima oleh pihak sekolah,adakah ia memenuhi piawaian serta keperluan guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.

CADANGAN
 
1) Guru yang berpengalaman memberi sokongan.
2) Penglibatan aktif guru dalam bengkel atau kursus teknologi yang disediakan.
3) Sekolah mempunyai kemudahan komputer yang mencukupi.
4) Sokongan dan galakan yang sepenuhnya daripada pihak pentadbir sekolah.
5) Masa pengajaran Pendidikan Islam harus mencukupi.

KESIMPULAN

  Secara keseluruhannya,daripada kajian yang telah dijalankan,dapat disimpulkan bahawa terdapat lima perkara utama yang menghalang guru-guru untuk menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
  Perkara pertama ialah,mereka lebih terpengaruh dengan metod pengajara guru-guru yang lebih berpengalaman.Adakalanya mereka telah mempunyai motivasi dan perancangan untuk menerapkan kaedah pengajaran berasaskan ICT.Nanum disebabkan kritikan dan sindiran daripada guru-guru yang lama memperlekehkan mereka,mereka berasa putus asa dan malu untuk meneruskan niat tersebut.Justeru niat tersebut terkubur begitu sahaja.
  Perkara yang kedua yang menjadi penghalang penggunaan ICT oleh guru-guru ini ialah kekurangan penglibatan dalam kursus-kursus teknologi atau bengkel teknologi yang diadakan.Perkara tersebut menyebabkan guru-guru tidak memperluaskan kemahiran yang ada dan berpeluang mendapatkan ilmu teknologi yang baru.Kadang kala mereka tidak berpeluang menghadiri bengkel dan kursus ini disebabkan mereka tidak mempunyai masa.Mereka perlu menghabiskan silibus dan menyiapkan bebanan kerja pengkeranian.Oleh itu peluang untuk menghadiri kursus tersebut terlepas begitu sahaja.
  Selain itu,perkara yang menjadi penghalang dalam isu ini adalah kurangnya kemudahan komputer dan alatan ICT yang disediakan di sekolah.Hal ini kerana pihak sekolah tidak mendapat peruntukkan yang mencukupi.Pihak sekolah juga tidak mempunyai kewangan yang banyak untuk menambah bilangan komputer.Kekurangan komputer dan alat ICT yang lain menyebabkan usaha ke arah pengaplikasian teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran tergendala.
  Faktor seterusnya yang menghalang guru-guru untuk mengaplikasikan ICT dalam pengajaran ialah kurangnya sokongan dan galakandaripada pihak pentadbiran sekolah.Hal ini tidak boleh dipandang ringan oleh pihak sekolah.Sungguh pun perkara ini dilihat sebagai inisiatif guru sendiri,tetapi pihak atasan sekolah harus peka terhadap perkembangan prestasi guru-gurunya demi meningkatkan kualiti pencapaian para pelajar.Hal ini kerana penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran mampu membantu pelajar menguasai pembelajaran mereka.
  Faktor terakhir yang terlibat ialah faktor masa.Mereka menyatakan bahawa masa pengajaran tidak mencukupi.Oleh hal yang demikian,sukar bagi mereka untuk melakukan aktiviti membawa pelajar ke makmal komputer.Hal ini kerana kebiasaannya para pelajar akan mengambil masa lebih kurang 15 minit untuk sampai ke makmal kerana mereka baru selesai menghabiskan sesi pembelajaran subjek sebelumnya yang mana adakalanya guru subjek tersebut lewat menghabiskan pengajarannya.
  Tuntasnya,guru-guru sewajarnya memandang penting terhadap pengajaran ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Pengkaji berpendapat bahawa guru-guru tidak seharusnya mewarisi mentod pengajaran guru-guru lama kerana tuntutan hidup di zaman ini tidak sama dengan situasi zaman dahulu.Kepesatan sains dan teknologi memaksa para guru khususnya guru Pendidikan Islam untuk mengaplikasikannya dalam pengajaran di kelas.Hal ini seharusnya tidak dipandang sebagai beban malah hal ini merupakan peluang kepada para guru untuk menambah ilmu dan memperluaskan kemahiran yang ada di samping membantu mereka menjalankan proses pengajaran.

RUJUKAN

1)Abd.Latif Ghafur,2006.Domian Penilaian Dalam Teknologi Pendidikan Tanjong Malim: Penerbit Universiti Sultan Idris.
2)Ng Wai Kong,2002.ICT Dan Pengajaran.Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
3)Juriah Long,1998.Inovasi Dalam Pengkaedahan Pengajaran Bahasa,Sains Sosial Dan Teknologi Maklumat.Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
4)Goh Boon Cheng,2009.Pengurusan Teknologi Maklumat Dalam Pendidikan.Puchong: Penerbit Multimedia Snd.Bhd.
4)Norazah Mohd Nordin & Mohamed Amin Embi,2008.Pengintegrasian ICT Dalam Pendidikan.Shah Alam: Penerbit Karisma Snd.Bhd.
5)Md Yusuff Daud & Maimun Aqasha Lubis,ICT Dalam Pendidikan Aplikasi,Isu Dan Cabaran Dalam Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Islam.Bangi: Penerbit  universiti Kebangsaan Malaysia.































 

No comments:

Post a Comment